maandag 1 februari 2021

Februari ~ De Goede Herder

Koning David componeerde de prachtige 23e Psalm, die tot de kostbaarste teksten van het Oude Testament voor christenen behoort, aangezien hierin al wezenlijke dingen worden gezegd over het toekomstige werk van Christus.
  
1 De Heer is mijn herder
het ontbreekt mij aan niets.
 
2 Hij laat mij rusten in groene weiden
en voert mij naar vredig water,
3 hij geeft mij nieuwe kracht
en leidt mij langs veilige paden
tot eer van zijn naam.
 
4 Al gaat mijn weg 
door een donker dal,
ik vrees geen gevaar,
want u bent bij mij,
uw stok en uw staf,
zij geven mij moed.
 
 5 U nodigt mij aan tafel
voor het oog van de vijand,
u zalft mijn hoofd met olie,
mijn beker loopt over.

6 Geluk en genade volgen mij
alle dagen van mijn leven,
ik keer terug in het huis van de Heer
tot in lengte van dagen.

Psalm 23 van David
 
 
In het evangelie van Johannes spreekt Christus over zichzelf en maakt hij gebruik van het  beeld van de goede herder.
 
Ik ben de Goede Herder. De goede herder geeft zijn leven voor de schapen. De loonknecht, die geen herder is, voor wie het niet zijn eigen schapen zijn, ziet de wolf aankomen, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht; en de wolf grijpt ze en jaagt de kudde uit elkaar. Hij is alleen een loonknecht en bekommert zich niet om de schapen. Ik ben de goede herder en ik ken de mijne en de mijne kennen mij, zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik geef mijn leven voor de schapen.

Johannes 10: 11-15
 
 
Deze uitspraak van Christus is een van de zeven 'Ik-ben' woorden uit het evangelie van Johannes. Om zichzelf te karakteriseren gebruikt hij zeven verschillende vergelijkingen: 
 
Ik Ben het Brood dat Leven geeft (Johannes 6: 35-48)
Ik Ben het Licht van de Wereld (Johannes 8: 12)
Ik Ben de Deur (Johannes 10: 9-10)
Ik Ben de Goede Herder (Johannes 10: 11-15)
Ik Ben de Opstanding en het Leven (Johannes 11: 26-27)
Ik Ben de Weg en de Waarheid en het Leven (Johannes 14: 6)
Ik Ben de Ware Wijnstok (Johannes 15: 1-12)


Het middelste, vierde woord is dat van de Herder. Als een goede herder staat de goddelijke Ik mensen bij, beschermt en bewaakt ze, en omarmt ze met zijn liefde. Volwassenen kunnen dit in hun gedachten en hart opnemen. Voor kinderen wordt het verhaal verteld om een beeld te worden dat werkzaam is in de ziel. Bovenstaand beeld kan u daarbij helpen. 
Op het beeld van Gabriela de Carvalho stapt de goede herder moedig op de wolf af, zich daarbij beschermend opstellend tussen de wolf en het moederschaap met lammetje. De wolf is al verslagen door deze houding, hij keert zich van de herder af en zal zich omdraaien en wegrennen. De herder heeft hem niet met zijn staf geslagen, maar hem krachtig terug gewezen. De staf, van oudsher ook een teken van het Ik, staat tussen de schapen en de wolf. Het is aan hem om te beslissen waar het kwaad thuishoort. "Uw stok en uw staf, zij geven mij moed" is te lezen in bovenstaande Psalm. 
De kudde schapen in de achtergrond is op verschillende manieren bij het voorval betrokken. Sommige dieren merken de wolf op en zoeken snel bescherming in de stal. Anderen staan vol vertrouwen onder de bescherming van de herder en weer anderen zijn onaangedaan en liggen rustig op de avondweide. De maansikkel en sterren zijn te zien aan de avondhemel. 

Vrij vertaald naar "Bildmappe für Kinder" van Brigitte Barz en Gabriela de Carvalho.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!