woensdag 3 februari 2021

Sneeuwklokje transparant

 
Dit is echt de tijd van de sneeuwklokjes, die kleine witte bloempjes die zelfs in het koudste en guurtse winterweer hoop geven op de lente. Heb je ze niet in je tuin? Dan kan je deze mooie transparant maken en ophangen voor het raam. 
 
Ik maakte deze transparant met een scherp mesje, onze jongste van zeven maakte ook een transparant doormiddel van prikken.
 
 
Wat heb je nodig voor de kinderversie?
Stevig gekleurd karton
Een priknaald en vilten ondermat
Een potlood
Eventueel een voorbeeld (HIER kan je de template vinden die ik gebruikte)
Pritstift
Groen en wit zijdevloeipapier
(Alternatieven hiervoor zijn: vliegerpapier, dun tekenpapier of wc-papier velletjes die van elkaar getrokken zijn en waar nodig groen gekleurd).


Ik legde het voorbeeld op het gekleurdekarton en trok de lijnen met potlood over. Als je een beetje stevig drukt zie je de lijnen terug op het karton. Vervolgens trok ik ze nog eens over met het potlood. Zo had ik een duidelijk plaatje voor de jongste om te prikken. Maar je kan natuurlijk ook zelf een sneeuwklokje tekenen op het karton.

 
De jongste ging enthousiast aan het prikken, hier en daar zaten de lijnen wat dicht bij elkaar dus uiteindelijk hebben ik een beetje geholpen en bijgeknipt hier en daar. Daarna beplakten we de achterkant met groen zijdevloeipapier, ik sneed een rondje weg precies bij de bloem en daar plakten we een rondje wit zijdevloeipapier. Omdraaien maar en klaar is de transparant om voor het raam te zetten of met een plakbandje op te hangen.


Wat heb je nodig voor de grotemensenversie?
Stevig gekleurd karton
Een scherp mesje en een stevige ondergrond waar je op kan snijden.
Een potlood
Een voorbeeld (HIER kan je de template vinden die ik gebruikte)
Pritstift
Groen en wit zijdevloeipapier
(Alternatieven hiervoor zijn: vliegerpapier, dun tekenpapier of wc-papier velletjes die van elkaar getrokken zijn en waar nodig groen gekleurd).




Ik koos er voor om met een speciaal dubbelzijdig pritplakbandje het voorbeeld hier en daar op het karton te plakken en door het papier heen te snijden. Achteraf zou ik toch ook hier het voorbeeld eerst overtrekken op het karton. De snijkant is toch de mooiste kant en nu heb ik een paar minuscule lijmresten op de voorkant zitten. Niet dat je dat ziet als hij met tegenlicht voor het raam hangt, maar toch. Al doende leert men.


Snijd rustig en met een echt scherp mesje, vaak moet je een paar keer over hetzelfde stuk snijden om er helemaal door te komen. Als je alles uitgesneden hebt (haal je de rest van het witte papier weg en) beplak je de achterkant met groen zijdevloeipapier. Ik koos een lichtere kleur dan mijn jongste, en plakte hier en daar een extra laagje zodat het wat donkerder werd. Uiteraard spaarde ik het stuk rond de bloemen uit, daar plakte ik wit zijdevloeipapier. 
 

Let maar niet op onze rommelige wintertuin, we genieten erg van het uitzicht op de twee transparanten! (Simpel met een dubbelzijdig plakbandje op het raam geplakt!).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!