woensdag 6 januari 2021

Driekoningen

 

 “Oh, spreek tot ons, gij sterrenlicht.

Laat ons horen uw bericht, dat de aarde ster mag worden.

Leid ons voor uw aangezicht!”

 

De heilige drie koningen ~ Dorothea Schmidt

Lang voor de geboorte van het Christuskind leefde de profeet Balaäm in het Morgenland. Hij voorspelde: "Er zal een ster opgaan. In Israël wordt een mens geboren, die heersen zal over alle heidenen." Deze voorspelling werd  aan de koningshoven in het Oosten met ontroering en grote blijdschap ontvangen.

Op 6 december vieren we Driekoningen. We herdenken dan dat er drie koningen, of priesterwijzen, uit het Oosten het Christuskind kwamen aanbidden. In voorchristelijke tijden waren de leiders van een volk meestal tegelijkertijd koningen en ingewijde priesters. Zij nemen de ster waar die voorspeld werd door Balaäm en gaan ieder afzonderlijk op pad. Zij vinden elkaar onderweg in hun tocht naar de ster, en trekken gezamenlijk verder. 

"Geleid worden door een ster" betekent: de naderende ziel van de individualiteit die op aarde wil komen, zien oplichten. De ster waarover gesproken wordt was dus niet een ster zoals wij 's avonds aan de hemel zien. Het was de glans van een lichtende ziel die op het punt stond geboren te worden. De lichtglans die de koningen waarnamen was de aangekondigde 'ster van de liefde', die dertig jaar later naar de aarde zou afdalen, ook weer op 6 januari. Toen namelijk doopte Johannes de Doper Jezus in de Jordaan en zag, zo staat in het Johannesevangelie, hoe de hemel openging en Christus in de mens Jezus van Nazareth indaalde.

 

"Op dat moment waren de reizigers bij de stal aangekomen en kon je duidelijk zien hoe deftig en voornaam ze waren. Hun kamelen waren heel mooi en ze hadden zadels en teugels die waren versierd met goud en edelstenen. Als de voorste kameel zijn hoofd bewoog dan flonkerde het als het licht van een ster. O, wat waren die ruiters voornaam! Ze zagen eruit als vorsten in hun kostbare kleden.

‘We zijn op zoek naar de pasgeboren koning der joden!’ zei de eerste.

‘We zagen zijn ster in het Oosten en die heeft ons naar dit huis gebracht’, zei de tweede.

‘We zijn gekomen om het Wereldlicht te begroeten’, zei de derde.”

 

Illustratie Jan Verheyen uit Maria's kleine ezel

“De sterke grote man knielde. Het kindje spartelde met al zijn kracht, alsof het naar de man toe wilde. Maria tilde het kind op en legde het in zijn armen.

‘O, jij koning van de wereld’, fluisterde de man. ‘Ik ben de sterkste der mensen maar ik word zwak als een kind als ik jou in mijn armen heb. Want jij bent sterker dan ik.’

Vertederd kuste hij de kleine vingertjes en gaf het jongetje toen aan de tweede metgezel.

‘O, dat ik jou in mijn armen mag dragen’, zei deze zacht. ‘Jij die de heerser van de hele aarde zult worden! Ik ben rijk en machtig en mensen gehoorzamen me op al mijn wenken, maar ik voel me nu arm en klein, want jij bent machtiger dan ik.’

Hij kuste voorzichtig het haar van het kind en legde het daarna in de armen van de derde vreemdeling.

Deze trilde zo, dat hij het kind nauwelijks kon vasthouden, maar niemand mocht hem helpen.

‘O, kind, o kind!’ fluisterde hij. ‘Dat je nu eindelijk bent gekomen, jij waar de hele wereld zo lang op heeft gewacht. Ik bezit alle wijsheid en kennis, maar als ik jou in mijn armen houd, voel ik me onwetend, want jij bent wijzer dan ik.’

 

Uit: Maria's kleine ezel van Gunhild Sehlin

 

Zoals ook te lezen in bovenstaand verhaal vertegenwoordigen de drie koningen drie leeftijdsgroepen. Kaspar is de jongste, Melchior de rijpe man en Balthasar de oude. Volgens de traditie komt Melchior uit Perzië, Balthasar uit India en Kaspar uit het oude Egypte en representeren ze samen de drie na-atlantische culturen (ook wel Europa-Azië-Afrika). In ieder geval wordt in de drie koningen de hele mensheid gerepresenteerd!

Melchior

Zijn naam betekent “God is licht”, hij gaat in het rood gekleed - rood voert ons midden in het leven, is sterk en daardoor ook enrstig. Zijn gave aan het Jezuskind is Goud wat symbool staat voor een inzicht in de goddelijke geestelijke wereld. Als de koning die het denken vertegenwoordigd schenkt hij het Jezuskind wijsheid.

Het denken vindt voornamelijk plaats in het hoofd en dringt via de zenuwbanen door in het hele lichaam. In het denken zijn wij vrij. Wil dit goed functioneren dan is hier koelte en stilte nodig. 

Balthasar

Zijn naam betekent “beschermer van God” en hij gaat in het blauw gekleed - blauw geeft een ruimtelijk gevoel en is stil en omhullend. Zijn gave aan het Jezuskind is Wierook wat staat voor offerbereidheid en de menselijke deugd. Als de koning die het voelen vertegenwoordigt schenkt hij het Jezuskind een rijk gevoelsleven.

Het voelen vindt plaats in onze romp, tussen het denken en het willen. Ze werken alle drie op elkaar in. Bij het voelen kom je namelijk pas uit als je als mens het denken en willen in de juiste proporties afwisselt. Zit je teveel in het denken, dan kun je vaak niet meer bij je gevoel komen en komt er nog maar weinig uit je handen. En als je alleen maar blind gaat voor wat je wilt, dan bestaat de kans dat je het gevoel/ contact met je hoofd (denken) verliest.  Het voelen fungeert dus als bemiddelaar tussen het denken en het willen en zorgt voor balans en harmonie. En in het voelen is het dat we ons eigen mens-zijn het meest beleven.

Kaspar

Zijn naam betekent “schatbewaarder”, hij gaat in het groen gekleed - groen verspreidt rust en tevredenheid en werkt harmoniserend. Zijn gave aan het Jezuskind is Mirre wat staat voor de verbinding van de mensenziel met het eeuwige, onsterfelijke. Als de koning die het willen vertegenwoordigt schenkt hij het Jezuskind een geduldige wil.

Het willen komt tot uiting via onze ledematen en de stofwisselingsorganen. Hier heerst in een gezonde situatie warmte, beweging en zijn grote regeneratievermogens aanwezig. Onze stofwisselingsorganen zijn levendig. De vertering van wat we tot ons nemen zowel lichamelijk (voeding) als geestelijk (indrukken en gebeurtenissen) vinden hier plaats. Via het bloed heeft de stofwisseling contact met het hele lichaam. Met onze ledematen staan we handelend in de wereld. We kunnen bewegen en gestuurd door de wil in actie komen. 


Bronnen:

Leven met het jaar ~ Christiane Kutik

Schipper mag ik overvaren ~ Juul van der Stok

Jaarfeesten ~ Fred Tak

Het Zonnejaar

Helend leren - praktische toepassing

Antroposofie-Noord-Holland 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achter laat!